Winst maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen gaan hand in hand!

Voor ieder logistiek bedrijf is het interessant om minder kilometers te rijden, is de stelling van logistiek makelaar Mark Luikens. Om zo min mogelijk in de spits te rijden. Om niet in een file te staan. Om niet met halfvolle vrachtauto’s op de weg te zijn. Als je efficiënter gaat werken, stoot je ook minder CO2 uit. Daarom geeft Mark logistieke bedrijven advies op maat om te vergroenen en dit resulteert in flinke kostenbesparing.

Goed voor bedrijf en maatschappij
Mark werkt voor het bouwgerelateerde bestelverkeer en het goederenvervoer. Bedrijven die bussen voor onderhoudswerkzaamheden op de weg hebben en bedrijven die goederen vervoeren met vrachtauto’s krijgen van hem advies op maat. “Ieder bedrijf is anders. Als logistiek makelaar praat ik eerst uitgebreid om een goed beeld te krijgen van het bedrijf en de werkwijze. Ik weet vooraf nooit wat er precies uit zal komen. Maar ik heb wel steeds vragen in mijn achterhoofd: Zou bestelverkeer efficiënter kunnen? Is bestaande capaciteit beter te benutten? Is het wel zo handig dat bestelbusjes iedere keer terug gaan naar een centrale vestiging? Wat kan er bereikt worden met digitalisering? Kan er lading gebundeld worden? Zijn er mogelijkheden om een wagenpark te vergroenen? Is een auto die rijdt op biobrandstof een mogelijkheid? Of een elektrische auto? Werkt een bedrijf al met de CO2-Prestatieladder?”

Praktijktips
Mark stelt verbeteringen voor die passen bij het business model van het bedrijf. “Ik houd bedrijven een spiegel voor en maak ze bewust van de mogelijke efficiencyslagen. Dat maken we vanuit Maastricht Bereikbaar zo concreet mogelijk. Vaak rijdt een auto 100% vol naar de bestemming en is de terugrit maar half vol. Er zijn logistieke platformen die dat voorkomen. Wuunder is bijvoorbeeld een soort booking.com voor pakketten, pallets en documenten. De eerste en laatste kilometers van pakketten worden gebundeld en zoveel mogelijk CO2-neutraal vervoerd. Voor containervervoer werken we samen met Uturn. Zij coördineren dat vrachtwagens op korte afstand van de bestemming weer een volle lading hebben, zodat niet ieder voor zich de eigen rondjes blijft rijden. Voor het gebruik van deze platformen hebben we een probeeraanbod ontwikkeld. Daarmee kunnen bedrijven testen of ze op deze wijze lading kunnen bundelen en leeg gereden kilometers kunnen reduceren.

Gemiddeld rijdt 30% van alle vrachtauto’s leeg rond. Dat moeten we toch anders kunnen organiseren? Wanneer bedrijven los van een platform willen samenwerken op het gebied van transport helpen we, samen met verladersorganisatie evofenedex, bij het maken van de juiste match. We bundelen kennis en kunde en helpen ondernemers anders op weg. En heeft een bedrijf te weinig tijd en personeel? Door onze contacten met opleidingsinstituten kunnen we eventueel zorgen voor een stagiaire die past bij het bedrijf. Dat leidt soms ook tot interessante matches.”

Praktijkvoorbeelden
Mark heeft de logistieke aanpak onder de loep genomen van Rions Riooltechniek, Maasveste Berben Bouw, Gilissen en Gilissen installatietechniek, Wessels VGO, Bouw en Renovatie, OTIS, Laudy Bouw, Dolmans Landscaping, Jansen Huybrechts en woningcorporatie Servatius en Houben Vastgoedservice. Daar zijn interessante resultaten geboekt. “In 2018 zijn bij Houben Vastgoedservice uit Maastricht allerlei logistieke en organisatorische maatregelen genomen. Dit familiebedrijf heeft ongeveer 90 medewerkers en 60 busjes op de weg voor alle voorkomende onderhouds- en renovatiewerkzaamheden voor woningcorporaties, vastgoedeigenaren en vastgoedbeheerders. In 2019 reden zij 211 ritten per dag minder, oftewel een dagelijkse besparing van 1.590 kilometer. 145 ritten daarvan waren eerder in de spits. Er was dan ook een behoorlijke tijdswinst: 42 uur per dag. Een CO2-reductie van 75.946 kg in een jaar bleek mogelijk, vergelijkbaar met de uitstoot van negen huishoudens.”

Aarzeling
Ondanks de klinkende resultaten is nog niet iedereen aan de slag. Mark weet waar de crux meestal zit: “Alle actuele ontwikkelingen zelf bijhouden, naast de waan van de dag, dat is moeilijk. Daarnaast is het wennen voor bedrijven om data met elkaar uit te wisselen. Iedereen heeft zijn eigen targets die veelal ook concurrentiegevoelig zijn. Het duurt even voordat bedrijven open staan om samen te werken. Vertrouwen moet je opbouwen. Ook met mij als logistiek makelaar. Maar reken maar, wie een keer de eerste resultaten heeft geproefd, wil verder en blijft alert op een efficiënte aanpak. Winst maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen gaan in dit geval echt hand in hand!”

Aan de slag?
Wil je ook eens ideeën uitwisselen met Mark Luikens? Je kunt hem mailen op mark.luikens@maastricht-bereikbaar.nl. Logistieke bedrijven kunnen zich gratis aansluiten bij Maastricht Bereikbaar en convenantpartner worden. Logistiek advies en projectondersteuning zijn gratis. Voeren bedrijven een project uit dat resulteert in minimaal vijf dagelijkse spitsmijdingen en/of een besparing van 2.500 kg CO2 per jaar, dan verdienen ze een bijdrage van 4.000 euro om hun logistieke aanpak verder te vergroenen.